Thursday, March 3, 2016

Trip Borong ke Guangzhou, China Part 3 - Ditahan Kastam China

Ha, tajuk entry ini menarik kan? Betul ini, kami kene tahan masa nak melalui check-in di Kastam Baiyun Airport.

Reason: Bawak Power Bank Lebih Dari 2 pcs.

Masa ini MEMANG STRESS GILERR la. Hubby I punye muka memang berubah. Jarang tengok dia marah. Masa ini kami terpaksa patah balik dari kastam, dia cakap kalau nak lepas tinggalkan je power bank yang lebih tu dekat sini. Hadoi la, punya la kami dah sorok-sorok2 dalam beg, kene bukak semua beg dan bagi dekat dia. Sorry la kami nak bagi power bank free dekat kastam tu.

Kami pun berlegar-legar dalam kawasan airport tu, nampak la post mel di sudut hujung yang sepi. Mula-mula pergi xada orang, kemudian baru ada orang. Paling geram dan stress, diorang ini tak faham English. Adoi mati la kami nak communicate nak beritahu nak pos ke Malaysia.

Tiba-tiba ada seorang gadis chinese datang sebelah kami mintak beli poskad. I dan husband dah pening dah xtahu nak buat macam mana. Unexpected dia cakap melayu. Alhmdulillah rupanya dia Malaysian. Dia tolong kami berkomunikasi dengan orang pos tu. Lega, akhirnya semua power bank berjaya dihantar ke Malaysia. Expected to arrive at Malaysia around 1 month. 

Lesson learnt from this trip:
1. Power bank allowed only 2 pieces. Kalau nak beli banyak better dari awal lagi dah pos lepas dah borong.


2. Advantages being Malaysian, we have multi racial people. Kami sangat2 bernasib baik ada Chinese Malaysian yang bantu kami.

Itu sahaja sedikit perkongsian dari saya. Harap dapatla membantu anda yang nak memborong di China.





No comments:

Post a Comment